El convent de la Mare de Déu de la Bonanova dels Pares Trinitaris
Església dels Trinitaris a la Rambla, a la dreta el carrer Sant Pau |
En el lloc que ocupaven unes cases a la Rambla a tocar del
carrer de Sant Pau, el religiós català Onofre de Sant Tomàs va començar les
obres del convent i de l’església del
Trinitaris Descalços el 1633. La nova fundació va haver de vèncer l’oposició de
les parròquies i dels convents ja existents, i la del mateix Consell de Cent però, quan es
van acabar les obres, s’hi traslladà el
Santíssim Sagrament en presència dels consellers de Barcelona.
L’església, el convent i l’hort ocupaven els terrenys on ara
hi ha el Gran Teatre del Liceu. El
temple, precedit d’un atri descobert, no donava perpendicularment a la Rambla, sinó que feia diagonal tot
seguint la inclinació del carrer de Sant Pau. La façana era marcadament barroca
i hi havia un grup escultòric amb una estàtua de mida natural que representava
un àngel vestit amb l’hàbit trinitari i flanquejat per dos petits esclaus.
Aquest conjunt simbolitzava l’actuació de l’orde que estava dedicada,
fonamentalment, a redimir captius i, encara que mutilat, es conserva al Museu
Nacional d’Art de Catalunya.
Plànol de l'església, convent i hort |
La vida conventual del trinitaris era extremadament austera
ja que tots els seus esforços estaven destinats a la redempció d’esclaus en
terres africanes. Malgrat aquesta tasca tan important no oblidaven les
necessitats de la ciutat i ajudaven sempre que calia, com ara durant les
epidèmies que va patir la ciutat.
Com que la majoria dels membres de la comunitat eren
d’origen castellà, era el temple preferit dels militars i dels funcionaris
estatals. Hi havia una cripta especialment destinada a donar sepultura als oficials del cos de guàrdies espanyols.
De la vitalitat de la comunitat en dona prova que ja el 1690
el vicari general castrense projectés convertir l’església trinitària en
parròquia, però va haver de cedir davant
l’oposició d’altres parròquies.
Els Trinitaris van patir saquejos, com molts altres
convents, en diverses ocasions, les seves obres d’art van ser cremades, algunes subhastades i els religiosos van
haver d’abandonar el convent en més
d’una ocasió. Van patir les conseqüències de la Guerra del Francès i foren
exclaustrats temporalment (1804-1814),
va venir Trienni Liberal i
després el daltabaix de la Crema dels
Convents l’estiu del 1835. Moltes obres
d’art: imatges, olis, retaules, algunes d'autors notables com Tremulles i Viladomat, van ser destruïdes, va ser saquejat el convent, i les
peces que els religiosos van poder preservar, tot portant-les a altres convents més segurs, van
desaparèixer durant la Setmana Tràgica
el 1909. El poc que es va salvar és al MNAC.
Com que els religiosos van haver d’abandonar el convent en
més d’una ocasió, l’edifici va servir de lloc de reunions polítiques i de
magatzem de palla i de civada.
El dia de l’incendi de 1835, la comunitat la integraven
trenta-sis membres un dels quals fou assassinat i el superior probablement
també. Al dia següent, edifici va ser bàrbarament saquejat i el convent va quedar
molt malparat però una part la van fer
servir com a caserna per als milicians i la resta llogada a particulars. De la
biblioteca del convent se salvaren mil
tres-cents trenta-dos volums i són a l’Arxiu de la Corona d’Aragó i a la
biblioteca de la Universitat de Barcelona.
El 1838 l’Ajuntament va demanar al govern de l’Estat la
cessió dels espais dels Trinitaris
Descalços per a ubicar-hi edificis d’ensenyament públic però, per altra banda, la societat que rebria
el nom oficial de Liceu Filharmònic
Dramàtic Barcelonès de S. M. Isabel II,
aleshores establerta al convent de Montsió, també va fer la mateixa petició.
Aquesta societat serà l’embrió del Gran Teatre del Liceu. El 1844 el govern
resolgué a favor del Liceu. Durant el 1844 s’enderrocà el convent, que ja estava en molt mal estat, i s’iniciaren les obres del nou teatre sota la
direcció de l’arquitecte Francesc d’Assís Soler, més tard la direcció tècnica passà a mans del
també arquitecte Miquel Garriga i Roca.
El mecenatge va ser obra de la mateixa burgesia catalana, entre la qual
destacava la figura de Manuel Girona.
Malgrat l’oposició dels veïns i de l’Ajuntament, que, com ja hem vist, volia l’espai per a dedicar-lo a ensenyament
públic, el 1847 s’inaugurava el nou
teatre i el conservatori i va ser tot un
esdeveniment per a la ciutat. El nou teatre tenia un aforament per a quatre mil
espectadors i cinc amfiteatres. Uns mesos més tard es va obrir, al mateix edifici, el Cercle del Liceu,
exponent de la burgesia barcelonina, que
té importants obres d’Alexandre de Riquer i de Ramon Casas.
Ja des dels inicis va començar la gran rivalitat entre el
Liceu (liceistes) i l’antic Teatre de
la Santa Creu (cruzados) després
Teatre Principal. L’empenta del nou teatre es va anar imposant a la tradició de
l’antic. Així, mentre Liceu estrenava una esplèndida il·luminació de gas el
Principal encara tenia llums d’oli.
Els que treballaven en el nou projecte aviat van agafar
notorietat: el director Marià Obiols, el coreògraf Ricard Moragas, els escenògrafs
Cambon, Cagé i Thierry.
Gran Teatre del Liceu |
Quants convents! Com ha canviat la vida! Fa reflexionar. Com estarà Barcelona d'aquí un temps?
ResponEliminaNo ho veurem.